Η ενθάρρυνση των καταναλωτών να αγοράζουν πιο υγιεινά τρόφιμα είναι ένας τρόπος βελτίωσης της διατροφής των ανθρώπων. Οι ισχυρισμοί υγείας και τα σύμβολα στις συσκευασίες τροφίμων έχουν σχεδιαστεί για να συμβάλλουν στο να κάνουν οι καταναλωτές υγιεινές επιλογές, χωρίς να είναι, ωστόσο, η επίδρασή τους πλήρως γνωστή. Για αυτόν το λόγο, δρομολογήθηκε το πρόγραμμα CLYMBOL («Ρόλος των ισχυρισμών υγείας και των συμβόλων στη συμπεριφορά των καταναλωτών») έτσι ώστε να διερευνηθεί η επίδραση των ισχυρισμών υγείας και των συμβόλων. Το πρόγραμμα, το οποίο χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δημοσιεύει τώρα τα συμπεράσματά του.
Οι καταναλωτές γνωρίζουν γενικά τη σημασία της κατανάλωσης υγιεινών και θρεπτικών τροφίμων. Σε έρευνες που διεξάγονται δηλώνουν το ενδιαφέρον τους για τις διατροφικές πληροφορίες. Ωστόσο, παρόλο που οι άνθρωποι συνηθίζουν να δηλώνουν ότι τους αρέσουν τα σύμβολα διατροφής και υγείας και ότι χρησιμοποιούν τις εν λόγω πληροφορίες κατά τη διάρκεια των αγορών τους, δεν υπάρχουν στοιχεία σχετικά με το εάν οι θεωρητικές απαντήσεις τους γίνονται πράξη.
Για το λόγο αυτό, μια μελέτη που διεξήχθη στο πλαίσιο του προγράμματοςCLYMBOL, διερεύνησε το ενδεχόμενο ύπαρξης πιθανού χάσματος μεταξύ των δηλωμένων και των πραγματικών προτιμήσεών των ατόμων σχετικά με τη χρήση συμβόλων υγείας στα τρόφιμα. Στο πλαίσιο αυτό, έγινε σύγκριση της χρήσης των συμβόλων υγείας, όπως δηλώνεται από τα ίδια τα άτομα, σε σχέση με τις πραγματικές αγορές τους.
Από τα αποτελέσματα προκύπτει ότι οι δηλωμένες προτιμήσεις των ατόμων (τα λεγόμενα τους) είναι σημαντικές για την αγοραστική συμπεριφορά τους (τις πράξεις τους). Τα άτομα που δηλώνουν ότι τους αρέσει το σύμβολο υγείας Keyhole (βλ. εξήγηση πιο κάτω) είναι πιθανότερο να αγοράσουν τρόφιμα με αυτό το σύμβολο και εμφανίζουν μεγαλύτερο ποσοστό αγορασμένων προϊόντων με σύμβολα υγείας. Διαπιστώθηκε ότι το αντίθετο δεν συμβαίνει. Τα άτομα, δηλαδή, που προτιμούν τρόφιμα χωρίς το σύμβολο Keyhole, δεν αποφεύγουν να το αγοράσουν.
Δεν υπήρξε κάποια αισθητή διαφορά μεταξύ της δηλωμένης και της πραγματικής συμπεριφοράς ανάλογα με τον δείκτη μάζας σώματος του αγοραστή. Οι παχύσαρκοι και οι υπέρβαροι αγοραστές ήταν εξίσου συνεπείς όσο και τα άτομα με χαμηλό ή φυσιολογικό δείκτη μάζας σώματος όσον αφορά τη δηλωμένη και την πραγματική προτίμησή τους για προϊόντα με το σύμβολο Keyhole. Επιπλέον, τα αποτελέσματα δηλώνουν ότι εκείνοι που γενικά αγόραζαν λιγότερο υγιεινά τρόφιμα, είναι λιγότερο πιθανό να αγοράσουν προϊόντα με το σύμβολο Keyhole. Επομένως, εάν οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικών επιθυμούν να αυξήσουν γενικά το μερίδιο των υγιεινών προϊόντων που πωλούνται, η αύξηση της γνώσης και η βελτίωση της στάσης απέναντι στα σύμβολα υγείας αποτελούν σημαντικούς παράγοντες. Εάν στόχος είναι να αυξηθεί το μερίδιο των υγιεινών προϊόντων μεταξύ των υπέρβαρων και παχύσαρκων ατόμων, τα μέτρα που θα ληφθούν θα πρέπει να είναι τα ίδια με εκείνα για τον υπόλοιπο πληθυσμό.