|
The EU is moving to digitalise the registration of ship passengers to ensure that, in the event of an accident, search and rescue services have immediate access to information on the people on board. To make it easier to assist victims and their relatives, the recorded data will include passengers' nationality.
Further progress on this was made today when the Council agreed its position on updated requirements for registering passengers and crew on board European passenger ships which contain these new provisions. Having immediate access to passenger data may be critical, for example, in assisting in the search and rescue process. It may also prevent unnecessary anxiety on the part of relatives and friends.
"These new rules improve safety, which is obviously a key element in all our maritime legislation," said Joe Mizzi, the Maltese Minister for Transport and Infrastructure.
"But on top of that, they encourage innovation and digitalisation in the passenger transport industry, which will help boost the sector's competitiveness, in particular, by reducing administrative burdens."
Under current rules, passenger registration information is stored by the shipping company, and the search and rescue centre contacts the company's registrar in the event of an emergency. The system relies on the availability of the contact person, and valuable minutes may be lost before the rescue operation is launched.
Under the new requirements, data will no longer be kept by the shipping company but will be made immediately available to the relevant authority in electronic format. The two means of transmission, namely the National Single Windows and the Automatic Identification System were included in the original Commission proposal and were maintained by the Council.
The proposed new rules also include nationality in the data to be recorded, in addition to name, date of birth, gender, and -if the passenger so wishes- the need for special assistance in an emergency. At present, the recorded information does not always include nationality, which makes it more difficult to assist victims and their relatives.
Compared with the Commission proposal, the Council text extends from one to three years the "transposition" period for incorporating the new rules into national legislation. To avoid unnecessary administrative burdens, the Council gives member states which have neither maritime ports nor ships flying their flag the option of not transposing the directive.
The proposal was presented by the Commission last June. It is part of a broader review of EU passenger ship safety legislation, which aims to make travelling by sea safer while simplifying the rules and cutting administrative costs.
How will this proposal become law?
The "general approach" adopted today is the Council's position for talks with the European Parliament. The Parliament has not yet adopted its position on this proposal. Both institutions must agree on the text before it can enter into force.
Registration of ship passengers – Commission proposal
|
|
Η ΕΕ ψηφιοποιεί την καταγραφή επιβατών για να κάνει ασφαλέστερα τα θαλάσσια ταξίδια: Το Συμβούλιο συμφωνεί τη θέση του
|
|
|
Η ΕΕ προχωρεί στην ψηφιοποίηση της καταγραφής των επιβατών πλοίων ώστε να διασφαλιστεί ότι, σε περίπτωση ατυχήματος, οι υπηρεσίες έρευνας και διάσωσης θα έχουν άμεση πρόσβαση σε πληροφορίες σχετικά με τους επιβαίνοντες. Για να διευκολυνθεί η συνδρομή προς τα θύματα και τους συγγενείς τους, θα καταγράφεται στα δεδομένα και η ιθαγένεια του επιβάτη.
Περαιτέρω πρόοδος στο ζήτημα αυτό σημειώθηκε σήμερα, όταν το Συμβούλιο κατέληξε στη θέση του περί επικαιροποιημένων απαιτήσεων για την καταγραφή επιβατών και μελών του πληρώματος που επιβαίνουν σε ευρωπαϊκά επιβατηγά πλοία η οποία περιέχει αυτές τις νέες διατάξεις. Η άμεση πρόσβαση σε δεδομένα επιβατών μπορεί να είναι κρίσιμη, λόγου χάρη, για τη συνδρομή στη διαδικασία έρευνας και διάσωσης. Μπορεί επίσης να αποτρέψει αναίτια αγωνία εκ μέρους συγγενών και φίλων.
«Οι νέοι αυτοί κανόνες βελτιώνουν την ασφάλεια, που προφανώς είναι βασικό στοιχείο της συνολικής ναυτιλιακής νομοθεσίας μας», δήλωσε ο κ. Joe Mizzi, Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών της Μάλτας. «Αλλά επιπλέον, ενθαρρύνουν την καινοτομία και την ψηφιοποίηση του κλάδου μεταφοράς επιβατών, πράγμα που θα συμβάλει στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητα; του τομέα, ιδίως μέσω μείωσης των διοικητικών βαρών».
Υπό τους ισχύοντες κανόνες, οι πληροφορίες καταγραφής των επιβατών αποθηκεύονται από τη ναυτιλιακή εταιρεία, ενώ το κέντρο έρευνας και διάσωσης επικοινωνεί με τη γραμματεία της εταιρείας σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Το σύστημα στηρίζεται στη διαθεσιμότητα του προσώπου επαφής, και μπορεί να χαθούν πολύτιμα λεπτά πριν ξεκινήσει η επιχείρηση διάσωσης.
Υπό τις νέες απαιτήσεις, τα δεδομένα δεν θα τα τηρεί πλέον η ναυτιλιακή εταιρεία, αλλά θα καθίστανται αμέσως διαθέσιμα στην αρμόδια αρχή σε ηλεκτρονική μορφή. Τα δύο μέσα διαβίβασης, δηλαδή οι Εθνικές Ενιαίες Θυρίδες και το Σύστημα Αυτόματης Αναγνώρισης είχαν περιληφθεί στην αρχική πρόταση της Επιτροπής και διατηρήθηκαν από το Συμβούλιο.
Οι προτεινόμενοι νέοι κανόνες επίσης περιλαμβάνουν την ιθαγένεια στα δεδομένα που πρέπει να καταγράφονται, εκτός από το όνομα, την ημερομηνία γέννησης, το φύλο, και -εφόσον ο επιβάτης το επιθυμεί- την ανάγκη παροχής ειδικής βοήθειας σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Σήμερα, οι καταγεγραμμένες πληροφορίες δεν περιλαμβάνουν πάντοτε την ιθαγένεια, πράγμα που καθιστά πιο δύσκολη την στήριξη των θυμάτων και των συγγενών τους.
Σε σύγκριση με την πρόταση της Επιτροπής, το κείμενο του Συμβουλίου επεκτείνει από ένα σε τρία έτη την περίοδο «μεταφοράς» για την ενσωμάτωση των νέων κανόνων στην εθνική νομοθεσία. Για να αποφεύγονται περιττά διοικητικά βάρη, το Συμβούλιο παρέχει την επιλογή στα κράτη μέλη που δεν έχουν θαλάσσιους λιμένες, ούτε πλοία που φέρουν τη σημαία τους, να μη μεταφέρουν την οδηγία στο εθνικό τους δίκαιο.
Η πρόταση παρουσιάστηκε από την Επιτροπή τον περασμένο Ιούνιο. Αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης αναθεώρησης της ενωσιακής νομοθεσίας περί επιβατηγών πλοίων, η οποία έχει ως στόχο να καταστήσει ασφαλέστερα τα θαλάσσια ταξίδια, συγχρόνως δε να απλουστεύσει τους κανόνες και να μειώσει τις διοικητικές δαπάνες.
Πώς θα γίνει νόμος η πρόταση αυτή;
Η «γενική προσέγγιση» που εγκρίθηκε σήμερα είναι η θέση του Συμβουλίου στο πλαίσιο των συνομιλιών με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Το Κοινοβούλιο δεν έχει καθορίσει ακόμη τη θέση του σχετικά με την πρόταση. Και τα δύο θεσμικά όργανα πρέπει να συμφωνήσουν σχετικά με το κείμενο προτού τεθεί σε ισχύ.
|
|
|
Use of chemical weapons in Syria: EU imposes sanctions against 4 high-ranking military officials
|
|
|
On 20 March 2017, the Council added 4 high-ranking military officials to the list of those targeted by EU restrictive measures against the Syrian regime. The EU added these 4 persons for their role in the use of chemical weapons against the civilian population, in line with the EU's policy to fight the proliferation and use of chemical weapons.
This decision brings to 239 persons the total number of persons targeted by a travel ban and an assets freeze for being responsible for the violent repression against the civilian population in Syria, benefiting from or supporting the regime, and/or being associated with such persons.
In addition, 67 entities are targeted by an assets freeze. More broadly, sanctions currently in place against Syria include an oil embargo, restrictions on certain investments, a freeze of the assets of the Syrian central bank held in the EU, export restrictions on equipment and technology that might be used for internal repression as well as on equipment and technology for the monitoring or interception of internet or telephone communications. These measures were last extended on 27 May 2016 and are in place until 1 June 2017.
The EU remains committed to finding a lasting political solution to the conflict in Syria under the existing UN-agreed framework, as there is no military solution to the Syrian civil war. The EU is also the leading donor in the international response to the Syrian crisis, with over €9.4 billion from the EU and Member States collectively allocated in humanitarian and development assistance since the start of the conflict. To define how the EU could play an even stronger role, the European Commission and the High Representative for Foreign Affairs and Security Policy have adopted a joint communication proposing a forward-looking EU strategy for Syria on 14 March 2017, which will be presented to the next Foreign Affairs Council on 3 April.
The legal acts adopted by the Council, including the names of the persons concerned, are published in the Official Journal of 21 March 2017. They were adopted by written procedure.
|
|