«Να λύνεις προβλήματα»: Αυτή ήταν η απάντηση που έδωσε ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ όταν ρωτήθηκε «τί σημαίνει για σας η κατασκευή μιας ταινίας;».
Το 92 Art παρουσιάζει ένα εκτεταμένο σεμινάριο με αντικείμενο τη σκηνοθεσία στον κινηματογράφο, με διδάσκοντα καθηγητή το σκηνοθέτη και σεναριογράφο Δημήτρη Μπαβέλλα.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ
Στο σεμινάριο αυτό έχουμε σκοπό να συνδυάσουμε τη θεωρία με την πρακτική του κινηματογράφου. Οι μαθητές μετά από μια σειρά προβολών, ασκήσεων και master classes, καλούνται να κατασκευάσουν μια μικρού μήκους ταινία αντιμετωπίζοντας όλες τις αντιξοότητες αλλά απολαμβάνοντας παράλληλα τη χαρά της τελικής δημιουργίας.
Πριν από την προετοιμασία για το γύρισμα των ταινιών, θα γίνουν εισαγωγικά μαθήματα με τις βασικές αρχές του κινηματογράφου, προβολές και ανάλυση σημαντικών φιλμ στην ιστορία του σινεμά, ασκήσεις σκηνοθεσίας και σεναρίου καθώς και παρουσιάσεις με διάφορους καλεσμένους από τον χώρο του σινεμά.
Το σεμινάριο θα περιλαμβάνει τουλάχιστον από ένα masterclass που θα αφορά τη Διεύθυνση Φωτογραφίας, το Μοντάζ και την Υποκριτική από επαγγελματίες του χώρου.
Η δομή των μαθημάτων θα έχει ως εξής:
Πρώτο Μέρος
Στο πρώτο μέρος θα ασχοληθούμε με την προβολή, ανάλυση ταινιών και τη θεωρητική διδασκαλία του κινηματογράφου. Οι ταινίες πάνω στις οποίες θα επιλέξουμε να δουλέψουμε θα αποτελέσουν το αντικείμενο των ασκήσεων: Ο κάθε μαθητής, λειτουργώντας ως σκηνοθέτης ή/και καλλιτεχνικός συντελεστής θα έχει τη δυνατότητα να αποδώσει μια σκηνή ή μια συρραφή από σκηνές της επιλογής του στο μάθημα, λειτουργώντας κάτω από συνθήκες γυρίσματος.
Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι ο συμμετέχων στο σεμινάριο θα μπορεί να σκηνοθετήσει ή να ερμηνεύσει μια σκηνή, επεμβαίνοντας ουσιαστικά και δημιουργικά σε ένα κινηματογραφικό έργο υπό μορφή άσκησης. Να βάλει τη δική του οπτική σε μια κλασική σκηνή, ασχολούμενος με όλα τα επιμέρους στοιχεία που την αποτελούν (διεύθυνση ηθοποιών μπροστά από την κάμερα, σκηνοθετική προσέγγιση, καλλιτεχνική διεύθυνση κλπ). Να αποκτήσει δηλαδή την πρωταρχική εμπειρία.
Οι μαθητές θα χωρίζονται σε ομάδες ανάλογα με τη σκηνή πάνω στην οποία θα δουλέψουν. Μετά από μια πρώτη προσέγγιση στην εκάστοτε σκηνή, οι ασκήσεις θα κινηματογραφούνται από τους ίδιους τους μαθητές έτσι ώστε να αποκτούν και πρακτική τριβή με τα τεχνικά ζητήματα του γυρίσματος μιας ταινίας (ντεκουπάζ, γωνίες λήψης κτλ.), δρώντας ενεργά ως σκηνοθέτες. Παράλληλα, μέσα από μια σειρά απλών ασκήσεων στη συγγραφή μιας ιστορίας, θα ψάχνουμε τα βασικά ζητούμενα ενός ηθοποιού μέσα σε ένα ρόλο και μια συγκεκριμένη σκηνή.
Θεματικές ενότητες πρώτου μέρους
- Κάστινγκ
- Συμπεριφορά ηθοποιού στο γύρισμα
- Μικρο-υποκριτική
- Τι ζητάει ένας χαρακτήρας σε ένα σενάριο;
- Πώς αυτό έρχεται στο προσκήνιο από τον ηθοποιό;
- Συγγραφή ιστορίας μέσα από συγκεκριμένα δεδομένα (κομμάτι ταινίας, κεντρικό χαρακτήρα, μια ενδεικτική φωτογραφία), περιγραφή χαρακτήρα που προκύπτει μέσα από σενάριο ή/και δεδομένα.
Δεύτερο Μέρος
Απώτερος σκοπός του πρώτου μέρους είναι το γύρισμα μιας μικρού μήκους ταινίας εξ ολοκλήρου από τους μαθητές στο δεύτερο μέρος των μαθημάτων. Βασισμένοι στην προηγούμενη εμπειρία, οι μαθητές θα οργανώσουν, θα προετοιμάσουν και εντέλει θα γυρίσουν μια ταινία μικρού μήκους.
Κατόπιν, η ταινία θα μονταριστεί, θα ολοκληρωθεί και θα είναι έτοιμη για προβολή, ακόμη και εκτός σεμιναρίων (για παράδειγμα σε κάποιο Φεστιβάλ).
Το σενάριο της ταινίας που θα γυριστεί, θα βασίζεται σε ιδέες των μαθητών και θα έχει προετοιμαστεί και τελειοποιηθεί στα πλαίσια του μαθήματος.
Θεματικές ενότητες δεύτερου μέρους
- Τελική Γραφή Σεναρίου/Σεναρίων που πρόκειται να γυριστούν
- Ντεκουπάζ/Shooting Script: Ανάλυση των σκηνών του σεναρίου σε πλάνα, αισθητικό ύφος της ταινίας
- Προπαραγωγή-Προετοιμασία για το γύρισμα της ταινίας (ανεύρεση χώρων, πρόβες με τους ηθοποιούς, τεχνικές απαιτήσεις, τελικές αλλαγές)
- Γύρισμα της ταινίας
- Μοντάζ / Αποπεράτωση της ταινίας
- Προβολή της ταινίας
Σχετικά με το μάθημα
Στα πλαίσια του σεμιναρίου ΔΕΝ θα γίνουν μαθήματα χειρισμού κάμερας και προγραμμάτων μοντάζ. Το σεμινάριο κατευθύνεται προς την κατασκευή μιας ταινίας και όχι την εκμάθηση τεχνικών ζητημάτων. Τα μόνα τεχνικά ζητήματα που θα τεθούν προς συζήτηση είναι ότι όσα έχουν άμεσα να κάνουν με το σκηνοθετικό ύφος μιας ταινίας και αυτά από την πλευρά του σκηνοθέτη και όχι του τεχνικού.
Πρόθεσή μας είναι η ταινία να γυριστεί αποκλειστικά με τη συνδρομή των μαθητών οι οποίοι θα κληθούν να βρουν οτιδήποτε απαραίτητο για να ολοκληρωθεί το φιλμ μόνοι τους, εκ των ενόντων, όπως ακριβώς συμβαίνει στον κόσμο του κινηματογράφου. Αυτό φυσικά με επίβλεψη και, όταν κριθεί απόλυτα αναγκαίο, επέμβαση.
Στο τέλος των μαθημάτων, κάθε ένας που θα έχει παρακολουθήσει όλο το σεμινάριο θα έχει μια πλήρη εικόνα του πώς γυρίζεται μια ταινία.
Το σεμινάριο είναι ανοιχτό σε όλους χωρίς να απαιτείται προηγούμενη σχετική εμπειρία.
Ενδεικτικές ώρες και ημέρες
Τρεις (3) ώρες την εβδομάδα για τρεις μήνες για το πρώτο μέρος
Τρεις (3) ώρες την εβδομάδα για τρεις μήνες για το δεύτερο μέρος
Δηλώστε συμμετοχή στα τηλέφωνα: 6944 446690 & 6932906691 ή στείλτε μας email στο 92artplace@gmail.com γράφοντας τα στοιχεία επικοινωνίας σας και το σεμινάριο που σας ενδιαφέρει.
Κόστος: 55 ευρώ/μήνα + Φ.Π.Α.
Έναρξη μαθημάτων: Οκτώβριος 2014
(Οι μέρες & ώρες των μαθημάτων θα συμφωνηθούν μεταξύ του διδάσκοντα και των μαθητών.)
Χώρος διεξαγωγής: Χώρος Τέχνης 92 Art
(Αρτέμωνος 92, Δάφνη. 5 λεπτά από τη στάση του μετρό "Άγιος Ιωάννης").
Δίδεται βεβαίωση παρακολούθησης.
----------------------------------------------
Δημήτρης Μπαβέλλας
Βιογραφικό και Φιλμογραφία
Ο Δημήτρης Μπαβέλλας γεννήθηκε στο Νέο Κόσμο. Σπούδασε σκηνοθεσία στη Σχολή Σταυράκου και έλαβε σεμινάρια υποκριτικής από τον Δημήτρη Μαυρίκιο στο «Θέατρο των Αλλαγών». Έχει σκηνοθετήσει μικρού μήκους ταινίες, ντοκιμαντέρ, βιντεοκλίπ, τηλεοπτικές εκπομπές, εταιρικά βίντεο κ.α. Ακόμη, έχει εργαστεί επί σειρά ετών ως μουσικός παραγωγός στους ραδιοσταθμούς “Flash 96.1” και «Μελωδία».
Το 2005 έλαβε υποτροφία για μεταπτυχιακές σπουδές σκηνοθεσίας στο εξωτερικό από το ΙΚΥ. Το 2008 ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό του στη σκηνοθεσία στο Northern Film School (Leeds, UK).
Το 2009 σκηνοθέτησε την πρώτη του θεατρική παράσταση με τίτλο «ένα μικρό τεχνικό πρόβλημα» η οποία ανέβηκε στο 104 Θέατρο Κέντρο Λόγου και Τέχνης.
Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του με τίτλο Runaway Day προβλήθηκε στο Διαγωνιστικό Τμήμα του 19ου Διεθνούς Φεστιβάλ του Σαράγιεβο (2013). Στη συνέχεια προβλήθηκε στο Διεθνές Φεστιβάλ της Αυστρίας (Βιεννάλε), στο 68ο Φεστιβάλ Εδιμβούργου, στις αθηναϊκές αίθουσες για τρεις εβδομάδες και συνεχίζει να παίζεται εντός και εκτός συνόρων.
Έχει συνεργαστεί με μερικούς από τους σημαντικότερους έλληνες ηθοποιούς όπως η Μαρία Σκουλά, ο Μάκης Παπαδημητρίου, ο Χρήστος Στέργιογλου, ο Ερρίκος Λίτσης, η Υβόννη Μαλτέζου κ.α.
Φιλμογραφία
Runaway Day (86’, S-16mm, 2013)
Παραγωγή: Vox Productions, Δύο Τριάντα Πέντε, Sklavis Film Lab,
Online Recording Masters
Θετικό; (8’, HD, 2010)
Παραγωγή: Ελληνική Εταιρία Μελέτης και Αντιμετώπισης του AIDS, ΚΕ.ΕΛ.Π.ΝΟ., t-short
Πίσω από τις γρίλιες (17’, 35mm, 2009)
Παραγωγή: The Northern Film School, ΕΡΤ Α.Ε., Εργαστήρια Σκλαβής-Άγγελος Αργυρούλης, Δημήτρης Μπαβέλλας
anticlockwise (8’, 35mm, 2007)
Παραγωγή: The Northern Film School, Δημήτρης Μπαβέλλας
Βραβείο Α’ Αντρικού Ρόλου για τον Νταν Άτκινσον (Φεστιβάλ Φανταστικού Κινηματογράφου 2008)
Φύλακας Άγγελος (35 mm, 15’, 2004)
Παραγωγή: Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, ΕΡΤ Α.Ε.
Βραβεία Σκηνοθεσίας και Μοντάζ (Φεστιβάλ Φανταστικού Κινηματογράφου 2005)
2ο Βραβείο Καλύτερης Ταινίας, Βραβείο 1ου Ανδρικού Ρόλου, Βραβείο Μουσικής, Βραβείο Ενδυματολογίας, Βραβείο Ήχου (4ο Φεστιβάλ “Μικρές Πρεμιέρες” 2005)
Φώτα (συν-σκηνοθεσία, 35 mm, 11’, 2002)
Βραβείο Μοντάζ (Φεστιβάλ Φανταστικού Κινηματογράφου 2003)
αγοραφοβία (16 mm, 10’, 2001)
Τις παραπάνω ταινίες καθώς και μεγάλο μέρος της δουλειάς του σκηνοθέτη μπορεί κάποιος να παρακολουθήσει στο:http://vimeo.com/bavellas
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου