- Ευρωπαϊκή Διαταγή Διατήρησης Λογαριασμού: Κάθε χρόνο διαγράφονται χωρίς λόγο χρέη έως και 600 εκατ. Ευρώ, επειδή οι επιχειρήσεις διστάζουν να ακολουθήσουν τις δαπανηρές και περίπλοκεςδιαδικασίες που θα απαιτούσε η προσφυγή τους στη δικαιοσύνη σε άλλες χώρες της ΕΕ. Με τον Κανονισμό θεσπίζεται μια νέα και αυτοτελής ευρωπαϊκή διαδικασία για τη διατήρηση τραπεζικών λογαριασμών, η οποία θα δίνει σε έναν πιστωτή τη δυνατότητα να αποτρέψει τη μεταβίβαση ή απόσυρση περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη του από οποιοδήποτε τραπεζικό λογαριασμό που τηρείται εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έτσι ώστε να μπορέσει ο δανειστής, όταν θα αποκτήσει δικαστικό εκτελεστό τίτλο να ικανοποιήσει την απαίτησή του. Ο Κανονισμός αναμένεται να ωφελήσει μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις αλλά και τους ιδιώτες, όπως είναι π.χ. οι περιπτώσεις εκείνων που ζημιώνονται όταν τα προϊόντα που αγοράζουν στο Διαδίκτυο από το εξωτερικό δεν τους παραδίδονται ή των γονέων που ζουν στο εξωτερικό και αρνούνται να καταβάλλουν τη συμφωνηθείσα διατροφή.
- Οδηγία για την προστασία του Ευρώ και των άλλων νομισμάτων από την παραχάραξη και την κιβδηλεία μέσω του Ποινικού Δικαίου: Ο βασικός στόχος της Οδηγίας είναι να ενισχύσει την προστασία του Ευρώ και των άλλων νομισμάτων από την παραχάραξη και την κιβδηλεία, αλλά και να μετριάσει τον κίνδυνο της άγρας δικαστηρίου (forum shopping). Σε αυτό το πλαίσιο η Οδηγία προβλέπει αποτελεσματικά αποτρεπτικά μέτρα και διευκολύνει την συνεργασία μεταξύ των Κρατών-Μελών σε περιπτώσεις παραχάραξης και κιβδηλείας.
- Τροποποίηση του Κανονισμού «Βρυξέλλες Ι»: Ο Κανονισμός αυτός αφορά τη διεθνή δικαιοδοσία, την αναγνώριση και την εκτέλεση αποφάσεων σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις. Οι συγκεκριμένες τροποποιήσεις έχουν σχέση με την εξασφάλιση της συνοχής μεταξύ της διεθνούς συμφωνίας για το Ενιαίο Δικαστήριο Διπλωμάτων Ευρεσιτεχνίας (ΕΔΔΕ) και του Κανονισμού Βρυξέλλες Ι. Έτσι δημιουργείται στην ΕΕ ένα ενιαίο καθεστώς δικαιοδοσίας ως προς την επίλυση των σχετικών με διπλώματα ευρεσιτεχνίας διαφορών.
-Προτεραιότητες της Ελληνικής Προεδρίας
- Προσωπικά Δεδομένα: Πρόκειται για νομοθετικό πακέτο αποτελούμενο από ένα Γενικό Κανονισμό Προστασίας των Δεδομένων και μία Οδηγία για την χρήση των δεδομένων από τις αστυνομικές και τις δικαστικές αρχές. Η Ελληνική Προεδρία αποδίδει μεγάλη βαρύτητα στο συγκεκριμένο φάκελο. Από την άλλη πλευρά αναγνωρίζει ότι είναι ένα εξαιρετικά ευαίσθητο ζήτημα με πολλές πτυχές που πρέπει να εξεταστούν. Θα πρέπει να εξασφαλιστεί ένα υψηλό επίπεδο προστασίας των προσωπικών δεδομένων των ευρωπαίων πολιτών όχι μόνον εντός της Ένωσης, αλλά ακόμα και όταν η επεξεργασία των δεδομένων τους θα γίνεται σε τρίτες χώρες. Επί της Προεδρίας μας στην ΕΕ θα καταβληθεί κάθε προσπάθεια για να επιτευχθεί η μεγαλύτερη δυνατή πρόοδος.
- Ευρωπαίος Εισαγγελέας: Είναι ένας θεσμός που θα διαθέτει τις εξουσίες και τους πόρους για τη διερεύνηση, δίωξη και παραπομπή στα δικαστήρια των περιπτώσεων απάτης και κάθε άλλης παράνομης δραστηριότητας εις βάρος των οικονομικών συμφερόντων της Ένωσης, εθνικών ή διασυνοριακών. Αποτελεί πολύ υψηλή προτεραιότητα της Ελληνικής Προεδρίας. Κάθε χρόνο χάνονται περίπου 500 εκ. Ευρώ από τον προϋπολογισμό της ΕΕ λόγω υπονόμευσης των οικονομικών συμφερόντων αυτή με απάτες. Τα χρήματα αυτά θα μπορούσαν να διατεθούν στα συστήματα κοινωνικής πρόνοιας και τις δημόσιες υπηρεσίες. Υπάρχουν εύλογες επιφυλάξεις των κρατών-μελών, καθώς ο θεσμός του εισαγγελέα είναι οργανωμένος με διαφορετικό τρόπο στα διάφορα κράτη-μέλη και σε κάποιες περιπτώσεις βασίζεται σε συνταγματικές εγγυήσεις. Ωστόσο, η Προεδρία θα επιδιώξει τηνταχύτερη δυνατή επεξεργασία του φακέλου προς την κατεύθυνση της αποτελεσματικής λειτουργίας του θεσμού αυτού, αλλά και της διαφύλαξης των εσωτερικών ιδιαιτεροτήτων των κρατών μελών. Ο κοινός στόχος της διαφύλαξης των οικονομικών συμφερόντων της Ένωσης από απατηλές συμπεριφορές, οπουδήποτε στην ΕΕ, πρέπει να επιτευχθεί με τη λειτουργία του θεσμού αυτού. Η λειτουργία αυτή υποβοηθείται και από την επεξεργασία της Οδηγίας για την καταπολέμηση μέσω του ποινικού δικαίου της απάτης σε βάρος των οικονομικών συμφερόντων της Ένωσης (PIF), η οποία βρίσκεται στο τελικό της στάδιο. Περαιτέρω, το ζήτημα του Ευρωπαίου Εισαγγελέα συνδέεται με το θέμα της αναμόρφωσης της Eurojust, η οποία (αναμόρφωση) στοχεύει στη βελτίωση της λειτουργίας της, ώστε να καταστεί πιο αποτελεσματική.
- Οι μελλοντικές εξελίξεις στο χώρο της Δικαιοσύνης και των Εσωτερικών Υποθέσεων: Πρόκειται ουσιαστικά για την εκπόνηση ενός πολυετούς ευρωπαϊκού σχεδίου αρχών και κατευθύνσεων στο χώρο ασφάλειας, ελευθερίας και δικαιοσύνης. Το νέο σχέδιο θα διαδεχθεί το Πρόγραμμα της Στοκχόλμης(2010-2014). Η Ελληνική Προεδρία επιδιώκει την διατύπωση ενός λιτού και συνεκτικού κειμένου. Ητελική ανταλλαγή απόψεων θα πραγματοποιηθεί στο Συμβούλιο Υπουργών Δικαιοσύνης και Εσωτερικών Υποθέσεων του Ιουνίου, ενώ τον ίδιο μήνα θα συνεδριάσει το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο προκειμένου να χαράξει τις Στρατηγικές Κατευθυντήριες Γραμμές στο χώρο της ασφάλειας, ελευθερίας και δικαιοσύνης για τα επόμενα έτη .
- Τροποποίηση του Κανονισμού περί των διαδικασιών αφερεγγυότητας: Ο εκσυγχρονισμός των κανόνων που αφορούν την αφερεγγυότητα θα διευκολύνει την επιβίωση και την ανάκαμψη βιώσιμων επιχειρήσεων και θα δώσει στους δυναμικούς και τίμιους επιχειρηματίες μία δεύτερη ευκαιρία, αλλά παράλληλα θα εξυπηρετήσει και το στόχο της γρήγορης εκκαθάρισης των μη βιώσιμων επιχειρήσεων. Πρόκειται για αναγκαίο νομοθετικό μέτρο στο οικονομικό περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί εξαιτίας της κρίσης. Η Ελληνική Προεδρία επιδιώκει να καταλήξει σε τελική συμφωνία για τον φάκελο αυτό πριν από το τέλος της εξάμηνης θητείας της.
- Θέσπιση κοινού Ευρωπαϊκού Δικαίου των Πωλήσεων: Πρόκειται για σημαντικό και εκτενές νομοθέτημα, το οποίο αποσκοπεί στη δημιουργία ενός ενοποιημένου κατά το δυνατόν δικαίου συμβάσεων που θα ισχύει ως δεύτερο νομικό καθεστώς, σε προαιρετική βάση, παράλληλα με την εσωτερική νομοθεσία των κρατών-μελών.
- Τροποποίηση της Ευρωπαϊκής Διαδικασίας Μικροδιαφορών και της Ευρωπαϊκής Διαταγής Πληρωμής: Ο Κανονισμός θα συζητηθεί στο Συμβούλιο Υπουργών Δικαιοσύνης του Ιουνίου. Η τροποποίηση αναφέρεται κυρίως στη διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής της ευρωπαϊκής διαδικασίας μικροδιαφορών, η οποία θεσπίστηκε με σκοπό τη βελτίωση της πρόσβασης στη δικαιοσύνη μέσω της μείωσης του κόστους και της επιτάχυνσης της διαδικασίας στις διασυνοριακές μικροδιαφορές τόσο για τους καταναλωτές, όσο και για τις επιχειρήσεις.
- Μία πρόταση Οδηγίας για τις δικονομικές εγγυήσεις για τα παιδιά που είναι ύποπτα ή κατηγορούνται στο πλαίσιο ποινικών διαδικασιών. Η Ελληνική Προεδρία επεξεργάζεται την πρόταση Οδηγίας για τις δικονομικές εγγυήσεις για τα παιδιά. Με την πρόταση αυτή Οδηγίας κατοχυρώνονται το δικαίωμα ουσιαστικής προσφυγής, το δικαίωμα δίκαιης δίκης και το δικαίωμα υπεράσπισης μέσω δικηγόρου, δικαιώματα που ήδη προβλέπονται από το Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ καθώς και από την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ). Η εν λόγω πρόταση Οδηγίας αποτελεί μέρος νομοθετικού πακέτου ενίσχυσης των δικονομικών δικαιωμάτων.
- Προώθηση της Ελεύθερης Κυκλοφορίας των Πολιτών και των Επιχειρήσεων μέσω της απλούστευσης της αποδοχής ορισμένων δημοσίων εγγράφων στην ΕΕ: Είναι νομοθέτημα που αφορά στην απλούστευση διαδικασιών αποδοχής δημοσίων εγγράφων μεταξύ διοικητικών και δικαστικών αρχών, προς το σκοπό της εμπέδωσης της αξιοπιστίας των δημόσιων εγγράφων στο πλαίσιο της ΕΕ και της διευκόλυνσης, με τον τρόπο αυτό, του έργου των διοικητικών και δικαστικών αρχών πρός όφελος, τελικά, των ευρωπαίων πολιτών και επιχειρήσεων. Η Ελληνική Προεδρία θα θέσει εκ νέου το θέμα προς συζήτηση κατά το Συμβούλιο των Υπουργών Δικαιοσύνης του Ιουνίου.
- Πίνακας Αποτελεσμάτων για τη Δικαιοσύνη (Justice Scoreboard): Πρόκειται για ένα εργαλείο μέσω του οποίου, αφού λαμβάνεται, ασφαλώς, υπόψη η ιδιαίτερη θέση της Δικαιοσύνης ως ανεξάρτητης εξουσίας, επιδιώκεται η ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της Δικαιοσύνης με την παροχή συγκριτικών στοιχείων για τη λειτουργία των δικαστικών συστημάτων και την έκδοση σχετικών συστάσεων προς τα κράτη-μέλη. Στο σημείο αυτό να τονιστεί ότι, όπως είναι γνωστό, ένα από τα βασικά στοιχεία για την αξιολόγηση των συστημάτων δικαιοσύνης είναι η ποιότητα της λειτουργίας τους, και όχι μόνο, ή κυρίως, ποσοτικά κριτήρια. Από την άλλη πλευρά, τα εθνικά συστήματα δικαιοσύνης στα Κράτη-Μέλη διαφέρουν σε μεγάλο βαθμό. Ως εκ τούτου, η σύγκριση αυτών των συστημάτων είναι μια δύσκολη υπόθεση. Αυτό τονίζεται και στα Συμπεράσματα του Συμβουλίου για τα συστήματα Αστικής και Εμπορικής Δικαιοσύνης στην ΕΕ, τα οποία εγκρίθηκαν από τα κράτη-μέλη κατά το Συμβούλιο Υπουργών Δικαιοσύνης την περασμένη εβδομάδα στις Βρυξέλλες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου