Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Βρυξέλλες,
14 Οκτωβρίου 2013
Ενέργεια: κατάλογος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με 250 έργα
υποδομής που θα μπορούν να είναι επιλέξιμα για χρηματοδότηση ύψους 5,85 δισ. ευρώ
Η δημιουργία σύγχρονων
υποδομών με επαρκείς διασυνδέσεις και αξιόπιστα δίκτυα έχει καθοριστική σημασία
για μια ολοκληρωμένη αγορά ενέργειας όπου οι καταναλωτές θα έχουν τις καλύτερες
υπηρεσίες στην καλύτερη τιμή. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε σήμερα γύρω στα
250 έργα υποδομής καίριας σημασίας για τον τομέα της ενέργειας. Πρόκειται για «έργα
κοινού ενδιαφέροντος» για τα οποία θα προβλέπονται ταχείες διαδικασίες
αδειοδότησης και ευνοϊκότερες ρυθμίσεις, καθώς και δυνατότητα πρόσβασης στον
χρηματοδοτικό μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη», στο πλαίσιο του οποίου έχουν
δεσμευθεί 5,85 δισ. ευρώ για διευρωπαϊκές ενεργειακές υποδομές την περίοδο
2014-20. Έτσι θα επιτευχθεί η ταχύτερη υλοποίηση των έργων και η προσέλκυση
επενδυτών. Όταν περατωθούν, τα έργα αυτά θα βοηθήσουν τα κράτη μέλη να
ολοκληρώσουν τις ενεργειακές τους αγορές και να διαφοροποιήσουν τις πηγές
ενέργειας που χρησιμοποιούν, ενώ ορισμένα κράτη μέλη θα μπορέσουν να βγουν από
την ενεργειακή τους απομόνωση. Τα έργα θα οδηγήσουν επίσης σε μεγαλύτερη χρήση
των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και, κατά συνέπεια, σε μείωση των εκπομπών CO2.
Ο επίτροπος Ενέργειας της
ΕΕ, Γκύντερ Ότινγκερ, δήλωσε σχετικά: «Πρέπει
να εξασφαλίσουμε ότι οι περιορισμένοι πόροι που έχουμε στη διάθεσή μας θα
χρησιμοποιούνται με συνετό τρόπο και στους τομείς που θα αποφέρουν τα
περισσότερα οφέλη για τους Ευρωπαίους καταναλωτές. Με τα έργα αυτά, και τα
συνεπαγόμενα οφέλη, ευελπιστούμε επίσης ότι θα προσελκύσουμε περισσότερους
επενδυτές.»
Ο κατάλογος περιλαμβάνει
140 έργα στον τομέα της μεταφοράς και αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, 100 περίπου
έργα στον τομέα της μεταφοράς και αποθήκευσης φυσικού αερίου και υγροποιημένου
φυσικού αερίου, καθώς και διάφορα έργα στους τομείς του πετρελαίου και των «έξυπνων»
δικτύων. Τα έργα αυτά θα τύχουν ευνοϊκής ρύθμισης:
·
ταχύτερες διαδικασίες σχεδιασμού και αδειοδότησης (υποχρεωτική μέγιστη προθεσμία τρεισήμισι ετών)
·
μία μόνον αρμόδια εθνική αρχή θα λειτουργεί ως σημείο ενιαίας εξυπηρέτησης για
τις διαδικασίες αδειοδότησης
·
μικρότερο διοικητικό κόστος για τους διαχειριστές των έργων και τις αρχές χάρη
στις εξορθολογισμένες διαδικασίες εκτίμησης του περιβαλλοντικού αντικτύπου, με
παράλληλη όμως τήρηση των απαιτήσεων της ενωσιακής νομοθεσίας
·
μεγαλύτερη διαφάνεια και συμμετοχή του κοινού
·
αυξημένη προβολή και ελκυστικότητα των έργων για τους επενδυτές, χάρη στη βελτίωση
του ρυθμιστικού πλαισίου, ώστε το κόστος να κατανέμεται στις χώρες που θα
αντλούν τα μεγαλύτερα οφέλη από το ολοκληρωμένο έργο
·
δυνατότητα χρηματοδότησης από τον μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη», που θα
συμβάλει σημαντικά στην κινητοποίηση των απαραίτητων ιδιωτικών και δημόσιων
πόρων. Η χρηματοδότηση θα μπορούσε να ξεκινήσει ήδη το 2014.
Για
να συμπεριληφθεί στον κατάλογο, ένα έργο πρέπει να αποδίδει σημαντικά οφέλη σε
τουλάχιστον δύο κράτη μέλη, να συμβάλει στην ολοκλήρωση της αγοράς και την
τόνωση του ανταγωνισμού, να ενισχύει την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού
και να μειώνει τις εκπομπές CO2.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα
παρακολουθεί στενά την εφαρμογή των μέτρων αδειοδότησης καθώς και την υλοποίηση
των έργων. Τέλος, ο κατάλογος των έργων θα επικαιροποιείται κάθε δύο χρόνια, έτσι
ώστε να προστίθενται έργα που καλύπτουν νέες ανάγκες και να διαγράφονται
ξεπερασμένα έργα.
Ιστορικό
Η τεράστια ανάγκη για
επενδύσεις σε υποδομές ενέργειας ήταν ένας από τους λόγους που προτάθηκε ο
κανονισμός σχετικά με τις κατευθυντήριες γραμμές για τις διευρωπαϊκές
ενεργειακές υποδομές το 2011. Αυτές οι κατευθυντήριες γραμμές χαράσσουν το
στρατηγικό πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις ενεργειακές υποδομές, ενώ
παράλληλα εισάγουν την έννοια των «έργων κοινού ενδιαφέροντος». Ορίζουν εννέα στρατηγικούς διαδρόμους
προτεραιότητας όσον αφορά τις υποδομές στους τομείς της ηλεκτρικής ενέργειας, του
φυσικού αερίου και του πετρελαίου, καθώς και τρεις πανευρωπαϊκούς τομείς προτεραιότητας
όσον αφορά τις αρτηρίες ηλεκτρικής ενέργειας, τα «έξυπνα» δίκτυα και τα δίκτυα
μεταφοράς διοξειδίου του άνθρακα.
Ο τελικός κατάλογος των
έργων εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μετά από διεξοδική ανάλυση και
αξιολόγηση. Δώδεκα ad-hoc περιφερειακές ομάδες εργασίας, καθεμιά από τις οποίες κάλυπτε έναν τομέα ή
διάδρομο στρατηγικής προτεραιότητας, αξιολόγησαν τα προτεινόμενα έργα και έως
τον Ιούλιο του 2013 είχαν καταρτίσει καταλόγους έργων κοινού ενδιαφέροντος για
κάθε περιφέρεια. Διενήργησαν επίσης διαβουλεύσεις με το ευρύ κοινό και
ενδιαφερόμενα μέρη, όπως περιβαλλοντικές μη κυβερνητικές οργανώσεις, με
αντικείμενο τα κυριότερα προβλήματα υποδομών και το σχέδιο καταλόγου με τα
πιθανά έργα κοινού ενδιαφέροντος. Στην κατάρτιση του τελικού καταλόγου
συμμετείχαν επίσης εκπρόσωποι των κρατών μελών, το ευρωπαϊκό δίκτυο
διαχειριστών συστημάτων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας και αερίου (ENTSO-E και ENTSO-G), διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς και
διαχειριστές έργων από τα κράτη μέλη, εθνικές ρυθμιστικές αρχές, καθώς και ο
Οργανισμός Συνεργασίας των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ACER).
Περισσότερα
Πλήρης κατάλογος των έργων
κοινού ενδιαφέροντος ανά χώρα:
Europa-Kommissionen
Pressemeddelelse
Bruxelles, den 14. oktober 2013
Energi: Kommissionen offentliggør liste over 250
infrastrukturprojekter, der kan få adgang til 5,85 mia. EUR i finansiering
En moderne infrastruktur med passende
samkøringslinjer og pålidelige net er afgørende for et integreret energimarked,
hvor forbrugerne med får mest mulig valuta for pengene. Europa-Kommissionen har
i dag godkendt en liste over ca. 250 centrale energiinfrastrukturprojekter.
Disse "projekter af fælles interesse" vil nyde godt af hurtigere
tilladelsesprocedurer og forbedrede lovgivningsmæssige betingelser og kan få
adgang til finansiel støtte fra Connecting Europe-faciliteten, under hvilken
der er afsat 5,85 mia. EUR til transeuropæisk energiinfrastruktur for perioden
2014-20. Det vil være med til at få gennemført projekterne hurtigere og gøre
dem mere attraktive for investorer. Når projekterne er tilendebragt, vil de
hjælpe medlemsstaterne med at integrere deres energimarkeder, give dem mulighed
for at diversificere deres energikilder og bidrage til at gøre en ende på nogle
medlemsstaters energimæssige isolation. Projekterne vil ligeledes skabe
mulighed for, at nettet absorberer stadig større mængder af vedvarende energi,
og dermed være med tiltil at nedbringe CO2-emissionerne.
Energikommissær Günther Oettinger udtalte: "Vi må sikre os, at vore begrænsede
midler anvendes effektivt, og at EU's penge går til områder, hvor de kan skabe
flest fordele for EU's forbrugere. Med denne liste over
energiinfrastrukturprojekter, og de fordele, de medfører, håber vi også at
kunne tiltrække flere investorer."
Listen omfatter ca. 140 projekter inden for
eltransmission og -oplagring, ca. 100 projekter inden for gastransmission,
lagring og flydende naturgas samt adskilige projekter vedrørende olie og
intelligente net. Projekterne
vil give en række fordele:
·
fremskyndede planlægnings- og tilladelsesprocedurer (en bindende frist på tre og et halvt år)
·
én kompetent national myndighed skal fungere
som kvikskranke for tilladelsesprocedurerne
·
færre administrative omkostninger for
projektiværksætterne og myndighederne på grund af mere strømlinede
miljøvurderingsprocedurer, samtidig med at kravene i EU-retten overholdes
·
øget gennemsigtighed og bedre offentlig
deltagelse
·
øget synlighed og tiltrækningskraft for
investorer i kraft af en forbedret lovramme, hvor omkostningerne fordeles på de
lande, der har størst fordel af et færdigt projekt
·
mulighed for at modtage finansiel støtte fra
Connecting Europe-faciliteten. Dette vil spille en vigtig rolle med hensyn til
at mobilisere de nødvendige private og offentlige midler, og eventuel
finansiering vil kunne opnås allerede i 2014.
For at et projekt kunne optages på listen, måtte
det være til væsentlig gavn for mindst to medlemsstater, bidrage til markedsintegration
og fremme konkurrence samt øge forsyningssikkerheden samt nedbringe
CO2-emissionerne.
Kommissionen vil nøje overvåge gennemførelsen af
tilladelsesforanstaltningerne og udførelsen af projekterne. Endelig ajourføres
listen over projekter af fælles interesse hvert andet år med det formål at
integrere nye nødvendige projekter og fjerne dem, der ikke længere er
relevante.
Baggrund:
Det store behov for investeringer i
energiinfrastruktur var én af grundene til, at der blev foreslået en forordning
om retningslinjer for transeuropæisk energiinfrastruktur (retningslinjer for
TEN-E) i 2011. TEN-E-retningslinjerne opstiller en strategisk ramme for Den
Europæiske Unions langsigtede vision for energiinfrastruktur og indfører
begrebet "projekter af fælles interesse". De udpeger ni prioriterede
strategiske energiinfrastrukturkorridorer inden for elektricitet, gas og olie
samt tre EU-dækkende prioriterede infrastrukturområder for elmotorveje,
intelligente net og kuldioxidtransportnetværk.
Kommissionens godkendelse af den endelige liste
er resultatet af en grundig identifikations og evalueringsproces. 12 regionale ad-hoc-arbejdsgrupper, som hver især
dækker et prioritet strategisk område eller en korridor, evaluerede de
foreslåede projekter og opstillede en regional liste over projekter af fælles
interesse i juli 2013. De hørte også offentligheden og interesserede parter,
herunder miljøorganisationer, om de vigtigste flaskehalse i infrastrukturen og
om udkastet til listen over potentielle projekter af fælles interesse.
Repræsentanter for medlemsstaterne, Det Europæiske Net af
Transmissionssystemoperatører for Elektricitet og Gas (ENTSO-E og ENTSO-G), de
nationale transmissionssystemoperatører og projektiværksættere, de nationale
regulerende myndigheder og Agenturet for Samarbejde mellem
Energireguleringsmyndigheder (ACER) deltog alle — som medlemmer af de regionale
grupper — i udarbejdelsen af den endelige liste.
Yderligere oplysninger
Listen over projekter af fælles interesse
fordelt på de enkelte lande:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου