Αθήνα, 1η Οκτωβρίου 2016
Συνέντευξη του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου και Βουλευτή Β΄Αθήνας της Νέας Δημοκρατίας Νίκου Δένδια στην εφημερίδα Αγορά και στον δημοσιογράφο Θάνο Τριανταφύλλου
Κύριε Δένδια, η οικονομία θα γυρίσει σε θετικό πρόσημο από το 2ο εξάμηνο όπως έχει δεσμευτεί ο πρωθυπουργός;
Εκτιμώ ότι η εξέλιξη των πραγμάτων είναι προδιαγεγραμμένη. Η κυβέρνηση ακολουθεί ένα μείγμα πολιτικής το οποίο είναι αδύνατον να οδηγήσει, έστω μεσοπρόθεσμα, σε βελτίωση της οικονομικής κατάστασης. Το αν λογιστικά - που και αυτό δεν είναι βέβαιο - θα υπάρξει μία μικρή αύξηση του ΑΕΠ, επειδή η οικονομία βρέθηκε «στα τάρταρα» μετά από 20 μήνες διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και με ένα επιπλέον κόστος που ξεπερνά τα 100 δισ. ευρώ, μικρή σημασία έχει. Το πρωτεύον είναι ότι η σημερινή κυβέρνηση παρέλαβε μία χώρα που είχε επιστρέψει στην ανάπτυξη, έστω και μικρή, για να την οδηγήσει εκ νέου σε παρατεταμένη ύφεση και σε διάλυση της όποιας παραγωγικής δομής της χώρας είχε αντέξει στην κρίση.
Τελικά υπήρχε περιθώριο διαπραγμάτευσης να μη δοθούν σε funds τα κόκκινα δάνεια ή ήταν απαραίτητο για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών;
Τα γεγονότα μιλούν από μόνα τους: Από την κυβέρνηση Καραμανλή και εντεύθεν υπήρχε προστασία της πρώτης κατοικίας από τους πλειστηριασμούς και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ νομοθέτησε να μην υπάρχει. Πρόκειται για τα ίδια κόμματα που ως αντιπολίτευση είχαν σύνθημα το «κανένα σπίτι στα χέρια τραπεζίτη» για να προχωρήσουν στο αντίθετο. Να υπενθυμίσω επίσης ότι όταν προώθησα τις ρυθμίσεις για τα κόκκινα επιχειρηματικά δάνεια ασκούσαν κριτική ότι δήθεν δεν ήταν ικανοποιητικές, για να υπονομεύσουν την εφαρμογή τους στη συνέχεια. Με βάση και την προσωπική μου εμπειρία, σαφώς υπήρχε τέτοιο περιθώριο διαπραγμάτευσης. Αλλά για να πετύχεις τον στόχο σου πρέπει, πρώτον, να είσαι αξιόπιστος και δεύτερον, να μην έχεις καταστρέψει το τραπεζικό σύστημα, όπως «κατάφερε» η σημερινή κυβέρνηση.
Η κυβέρνηση τονίζει ότι η ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης ανοίγει το δρόμο για το χρέος. Συμφωνείτε;
Τη στιγμή που ακόμη εκκρεμούν προαπαιτούμενα της πρώτης αξιολόγησης, είναι λίγο πρόωρη η εκτίμηση για αίσια έκβαση της δεύτερης αξιολόγησης, για την οποία η κυβέρνηση οφείλει να επιδείξει την απαιτούμενη τεχνοκρατική επάρκεια, αλλά χωρίς να νομοθετήσει πάλι άθλια μέτρα, όπως αυτά που ψήφισε η Βουλή την περασμένη Τρίτη. Όσον αφορά το χρέος, είναι πλέον φανερό ότι καμία σοβαρή συζήτηση δεν πρόκειται να γίνει πριν τις γερμανικές εκλογές. Το θέμα της ελάφρυνσης του χρέους άλλωστε, είχε συμπεριληφθεί στις αποφάσεις του Eurogroup, στις 27/11/2012, επί κυβέρνησης Σαμαρά.
H κυβερνηση φέρετε να ετοιμαζει νομοθετική ρύθμιση ώστε να θωρακίσει τους νέους καναλάρχες σε περίπτωση που δοθεί 5η άδεια. Αυτό θα σας εμποδίσει από την αρχική σας πρόθεση να κάνετε και πάλι τον διαγωνισμό;
Καταρχήν, όποιος παρακολουθεί τις δηλώσεις των κυβερνητικών στελεχών και των στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ, δεν αποκομίζει κανένα σαφές συμπέρασμα, λόγω της πανσπερμίας απόψεων ακόμη και για διαδικαστικά ζητήματα. Άλλες φορές αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο για 5η άδεια και άλλες το αποκλείουν. Και άλλες φορές μιλάνε για θεματικές άδειες και άλλες λένε ότι «δεν είναι ώρα ακόμα». Και μέσα σε όλα αυτά δηλώνουν ότι τον διαγωνισμό για τις περιφερειακές άδειες θα τον διενεργήσει το Ε.Σ.Ρ., από το οποίο όμως αφαίρεσαν την αρμοδιότητα για τις άδειες πανελλαδικής εμβέλειας! Η δική μας θέση δεν αλλάζει. Ακόμη και αν δεν ακυρωθεί ο διαγωνισμός από το Συμβούλιο της Επικρατείας – το οποίο ως νομικός θα το θεωρούσα μεγάλη έκπληξη - ο νόμος Παππά θα καταργηθεί.
Το σχέδιο ριζικής αναδιάρθρωσης της ΕΛ.ΑΣ έχει πολλά κοινά στοιχεία με το προηγούμενο δικό σας σχέδιο. Πως το κρίνετε;
Στην πραγματικότητα, πρόκειται για μια αποσπασματική μείωση του αριθμού των Αστυνομικών Τμημάτων, μέσω Προεδρικού Διατάγματος, με ρυθμίσεις που δεν έχουν σχέση με τα όσα προέβλεπε ο Νόμος 4249/2014 για τη συνολική αναδιάρθρωση της Ελληνικής Αστυνομίας και του Πυροσβεστικού Σώματος. Στόχος τότε, ήταν να υπάρχει μία πιο «ευκίνητη» Αστυνομία, με περισσότερους αστυνομικούς στο δρόμο και νέο διαφορετικό σύστημα περιπολιών. Είχαμε θέσει και μετρήσιμο στόχο, να μειωθεί κατά 25% ο χρόνος ανταπόκρισης της ΕΛ.ΑΣ. στις κλήσεις των πολιτών και να προσεγγίσουμε τον δείκτη αποτελεσματικότητας των ευρωπαϊκών standards. Ο νόμος προέβλεπε επίσης νέα διάρθρωση της ΕΛ. ΑΣ. σε τρεις αυτόνομους κλάδους, τον Κλάδο Τάξης, τον Κλάδο Ασφάλειας (που θα γινόταν ένα «ελληνικό FBI») και τον Κλάδο Προστασίας Συνόρων-Μετανάστευσης, όπως και μια σειρά ρηξικέλευθων αλλαγών. Αν θέλει να πραγματικά να κάνει πράξη την αναδιάρθρωση ο σημερινός Υπουργός, δεν έχει παρά να επαναφέρει τις διατάξεις που ο Νόμος είχε στην αρχική του μορφή, όταν υπήρχε στα σοβαρά ο προγραμματισμός και η θέληση για μια σύγχρονη αστυνομία.